Varaa aika

Usein kysytyt kysymykset - asiointi

Mikä on puhelun hinta?

Matkapuhelimella soitettaessa matkapuhelumaksu (mpm) ja lankapuhelimella soitettaessa paikallisverkkomaksu (pvm). Puhelun hinta määräytyy soittajan puhelinliittymän liittymäsopimuksen perusteella.

 

Mihin tutkimustulokset tulevat?

Valmiit tulokset ovat nähtävissä verkkoasiointipalvelussa ja OmaKannassa valmistumisen jälkeen. Saat sähköpostitse ilmoituksen, kun tulokset ovat nähtävissä verkkoasioinnissa. Jos tiedoissasi ei ole sähköpostiosoitetta, sinun tulee seurata itse, milloin tulokset valmistuvat. 

 

Löytyvätkö tutkimustulokset OmaKannasta?

SYNLAB on aloittanut Kanta-arkistoinnin 21.8.2023. Sen jälkeen tehtyjen tutkimusten tulokset ovat nähtävillä myös OmaKannassa.

 

Voinko asioida toisen puolesta?

Täysi-ikäinen oikeustoimikelpoinen ja ymmärtävä henkilö voi valtuuttaa toisen aikuisen asioimaan hänen puolestaan. Valtuuttaminen tehdään valtakirjalla. Valtakirjassa tulee kertoa tarkasti, minkä tilanteen hoitamiseen potilas on antanut suostumuksen. Valtakirjan voi tulostaa tästä linkistä.

 

Mistä näen lapsen tulokset?

Alaikäisen puolesta asioidessa lapsen tutkimustulokset lähetetään käynnin yhteydessä varmistettuun kotiosoitteeseen tai toiselle terveydenhuollon toimijalle.  Vanhempi näkee tulokset myös OmaKannasta, jos alaikäinen on antanut siihen suostumuksensa. 

 

Kuka toimittaa lausunnon eteenpäin hoitavalle taholle?

Asiakkaan tulisi toimittaa tutkimuksen lausunto hoitavalle taholle. Lausunto näkyy myös OmaKannassa. SYNLAB toimittaa lausunnon eteenpäin sopimuskumppanien järjestelmään sopimuksen mukaisesti.

 

Mitä teen tutkimuksen jälkeen?

Tutkimuksen jälkeen saat lausunnon tutkimuksesta. Jos tarvitset apua jatkohoitotarpeeseen, pyydämme olemaan yhteydessä omaan lääkäriisi.

 

Miten pitää toimia, jos lausunnossa tai tutkimuksissa on poikkeavaa?

Poikkeavien tulosten kohdalla suosittelemme hakeutumaan lääkäriin, joka auttaa tulosten tulkinnassa ja selvittää hoito- ja jatkotutkimusten tarpeen. 

 

Millaisella lähetteellä saan Kela-korvauksen?

Kela-korvauksen saa vain niissä lähetteellisissä tutkimuksissa, jotka koskevat mielenterveyden ja suun hoitoa ja jotka on määrännyt psykiatrian erikoislääkäri, suu- ja leukakirurgian erikoislääkäri tai hammaslääkäri. Näistä tutkimuksista asiakas voi itse hakea korvausta suoraan Kelalta.

 

Voinko tulla tutkimukseen ilman ajanvarausta?

Tutkimukseen tulee varata aika. Aikoja on kuitenkin hyvin saatavilla, monesti jopa samalle päivälle.

 

Mistä tutkimusten hinnat löytyvät?

Ajantasaiset hinnat löytyvät Hinnasto-sivulta

 

Mistä saan apua Verkkoasioinnin käyttöön?

Löydät ohjeen täältä. LINKKI

 

Mistä saan apua Ammattilaisen portaalin käyttöön?

Löydät ohjeen täältä. LINKKI

 

Riittääkö ajokortti kuvalliseksi henkilötodistukseksi?

Kyllä, ajokortti on riittävä kuvallinen henkilötodistus, kun asioit SYNLABilla.

 

Voinko perua varaamani ajan ilmaiseksi?

Varatun ajan voi peruuttaa veloituksetta viimeistään 24 tuntia ennen varausta. Peruuttamattomasta tai alle 24 tuntia ennen tutkimusta peruutetusta ajasta joudumme veloittamaan hinnaston mukaisen maksun.

 

Voinko maksaa Epassilla tai Smartumilla?

Kyllä, Epassi ja Smartum kuuluvat maksuvaihtoehtoihimme.