null
Varaa aika

Tietosuojaseloste

Potilasrekisterin tietosuojaseloste +
11.4.2024

Rekisterinpitäjä

Ostaessasi laboratorio- ja kuvantamispalveluita suoraan SYNLABilta, muodostuu sinun ja SYNLABin välille hoitosuhde, jolloin SYNLAB toimii henkilötietojesi rekisterinpitäjänä.

SYNLAB Suomi Oy (y-tunnus 2674625–7)
Kivihaantie 7
00310 Helsinki

Rekisteristä vastaa:
SYNLAB Lääketieteellinen johtaja

Muut palvelut

Ostaessasi tai saadessasi palveluja joltakin toiselta terveydenhuollon toimijalta, joka tilaa laboratorio- ja kuvantamispalveluja SYNLABilta, muodostuu hoitosuhteesi kyseiseen toiseen terveydenhuollon toimijaan. Tällöin potilastietojesi rekisterinpitäjänä toimii se taho, jolta ostat tai saat palvelua. SYNLAB palvelee tällöin sinua yritysten välisten sopimusten mukaisesti. SYNLAB toimii rekisterinpitäjänä kuitenkin silloin, kun se käsittelee henkilötietoja sitä velvoittavien lakisääteisten tehtävien ja vaatimusten toteuttamiseksi.

Mitä tietoja käsittelemme ja miksi?

Palvelujemme tarjoamiseksi käsittelemme seuraavia tietoja:

- Nimi, henkilötunnus yksilöintiä varten, yhteystiedot (osoite, puhelinnumero ja sähköposti) ja asiointikieli. Mikäli sinulla ei ole suomalaista henkilötunnusta, yksilöimiseksesi luodaan henkilötunnusta jäljittelevä tunnus. Myös muita sinua tai tapahtumia yksilöiviä tunnuksia ja tunnistusta voidaan käyttää.

- Nimetty lähiomainen, alaikäisen huoltaja tai potilaan laillinen edustaja ja hänen yhteystietonsa. Lähiomaisen, huoltajan ja laillisen edustajan yhteystietoja käsitellään potilaan tavoittamiseksi yhteydenottoa vaativissa tilanteissa, joita ovat esimerkiksi hoidon suunnittelu, järjestäminen, toteuttaminen ja seuranta, potilastietojen tai laskujen postittaminen ja niihin liittyvät perintätoimet.

- Hoidon järjestämisen, suunnittelun, toteuttamisen ja seurannan turvaamiseksi tarpeelliset tiedot

- Tutkimusten ja hoidon aikana syntyvät tiedot, kuten kuvantamisen ja laboratoriotutkimusten yhteydessä syntyvät tiedot ja tulokset sekä niihin liittyvä biologinen materiaali

- Henkilötietojen käsittelyä koskevat suostumukset ja kiellot mukaan lukien antamasi luovutusluvat Kanta-palvelussa

- Kolmansilta tahoilta, kuten muilta terveydenhuollon toimintayksiköiltä, saadut potilasta koskevat tiedot (perustuu sopimukseen palvelun tuottamisesta tai suostumukseen)

- Kanssasi tai tietojen käsittelyyn oikeutettujen tahojen kanssa käydyissä puhelinkeskusteluissa saadut tai tallennetut tiedot (esimerkiksi asiakaspalveluun liittyvät yhteydenotot)

- Laskutukseen ja maksuihin liittyvät tiedot

- Kuvatallenteet

- Verkkopalvelujen käyttäjien osalta käsitellään perustellusta syystä mm.
- IP-osoite
- Tunnistamiseen liittyvät tiedot
- Palvelujen osto-, käyttö-, historia- ja lokitiedot

Henkilötietojesi käytön ja käsittelyn tarkoituksena on erityisesti hoitosi järjestäminen, suunnittelu, toteuttaminen ja seuranta, muut lainsäädännölliset ja potilashallinnolliset tarkoitukset sekä suostumukseesi ja SYNLABin oikeutettuun etuun perustuvat käyttötarkoitukset.

Asioidessasi SYNLABissa tai SYNLABin verkkopalveluissa, SYNLABilla on lakiin perustuva velvollisuus laatia potilasasiakirjamerkinnät kaikista palvelutapahtumistasi. Tarpeellisena pidetään asiakastietolain (703/2023) mukaisesti sellaisia potilastietoja, jotka terveydenhuollon ammattihenkilö on ammattitaitonsa perusteella tekemänsä arvion mukaisesti kirjannut potilastietoihisi. Terveydenhuollon ammattihenkilöt voivat käsitellä vain välttämättömiä potilastietoja hoitosuhteen ollessa voimassa ja vain hoitosuhteen vaatimalla tavalla.

Hoitosuhteesi SYNLABiin on voimassa esimerkiksi:
- kun olet varannut ajan palveluihin
- kun asioit palveluissa (käytät palveluita ja käyt tutkimuksissa)
- kun tilaat tutkimuksia verkkopalveluiden kautta
- kun asioit muussa tapauksessa asiakkuuteesi liittyvissä asioissa, esimerkiksi tiedustelet omia potilastietojasi.

SYNLAB käsittelee henkilötietojasi potilastietojen käsittelyä koskevan kansallisen lainsäädännön (esimerkiksi lasi sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023), ”asiakastietolaki”) ja EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (2016/679, GDPR) sekä kansallisen tietosuojalain (1050/2018) mukaisesti.

Palveluiden käytöstä syntynyttä tietoa voidaan käsitellä lainsäädännön perusteella esimerkiksi seuraavasti:
- Hoidon suunnittelu, järjestäminen, toteuttaminen ja seuranta (asiakastietolaki 703/2023)
- Terveydenhuollon palveluista syntyvän tiedon säilyttäminen (asiakastietolaki 703/2023)
- Tartuntatautilain velvoitteet terveydenhuollon palveluntuottajalle (tartuntatautilaki 1227/2016)
- Tiedon käsittely hoidon laadun ja potilasturvallisuuden varmistaminen (potilaslaki 785/1992)
- Potilastietojen käsittelijöiden käytönhallinta ja -valvonta, väärinkäytösten ehkäisy, tietoturvan takaaminen ja tietojen korjaamisen mahdollistaminen (asiakastietolaki 703/2023)
- Laskuttaminen (kirjanpitolaki 1336/1997)
- Tutkimus- ja tilastointitarkoitukset (toisiolaki 552/2019)
- Tietojohtaminen (toisiolaki 552/2019)
- EU yleisen tietosuoja-asetuksen osalta henkilötietojesi käsittely perustuu esimerkiksi:
- suostumukseesi tietojen käsittelystä
- rekisterinpitäjän kanssa muodostettavan sopimuksen täyttämiseen
- rekisterinpitäjälle kuuluvan lakisääteisen velvoitteen noudattamiseen
- jos käsittely on tarpeen rekisterinpitäjän tai kolmannen osapuolen oikeutettujen etujen toteuttamiseksi, paitsi milloin henkilötietojen suojaa edellyttävät rekisteröidyn etusi tai perusoikeutesi ja vapautesi syrjäyttävät tällaiset edut
- Erityisiä henkilötietoryhmiä (terveystietoja ja biometrisia tietoja) käsitellään perustuen EU:n yleiseen tietosuoja-asetukseen sekä kansalliseen tietosuojalakiin.

Suostumukseen perustuvaa käsittelyä on
- Potilastietojesi hankkiminen ja luovuttaminen
- Tietojesi saattaminen sinua hoitavien ammattilaiskäyttäjien saataville SYNLABin ammattilaisen verkkoasioinnissa (tietojen lisääminen ja hakeminen portaalista perustuu lääkärille annettuun suostumukseen)
- Markkinointitarkoitukset

Oikeutettuun etuun perustuen tietojasi käsitellään
- Toimintamme suunnitteluun, kehittämiseen, hallintaan, raportointiin ja seurantaan, ellei se perustu aiemmin mainittuihin lakiperusteisiin
- tarvittaessa asiakkuuteesi ja SYNLABin väliseen suhteeseen liittyvän oikeusvaateen laatimiseksi, esittämiseksi ja sellaista vastaan puolustautumiseksi

Mistä saamme tietoja?

Henkilötiedot saadaan ensisijaisesti suoraan sinulta palvelun käytön yhteydessä tai asiakassuhteesi aikana. Henkilötietoja voidaan saada myös seuraavista lähteistä:
- profiiliisi liitetyltä lähiomaiselta, huoltajalta tai lailliselta edustajaltasi
- tunnistamis-, varmennus-, osoite-, päivitys-, luottotieto-, maksunvälitys- tai muuta vastaavaa palvelua tarjoavalta osapuolelta
- toiselta terveydenhuollon palveluiden tuottajalta, itsenäiseltä ammatinharjoittajalta tai hoitohenkilökunnalta esimerkiksi Kanta-palvelun kautta
- yhteistyökumppaniltamme antamasi suostumuksen perusteella
- väestörekisteristä
- Suomen syöpärekisteriltä tuottaessamme hyvinvointialueiden seulontatutkimuksia
- Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta
- vakuutusyhtiöltäsi
- viranomaiselta

Miten pitkään säilytämme tietoja?

Velvollisuutemme säilyttää potilastietoja perustuu lakiin sosiaali- ja terveysministeriön asiakastietojen käsittelystä (703/2023), jossa myös tietojen säilytysaikojen pituus on määritelty. Potilastietoja säilytetään pääasiassa vähintään 12 vuotta potilaan kuolemasta tai 120 vuotta potilaan syntymästä.

Kenelle luovutamme tietoja?

Potilastiedot ovat pysyvästi salassa pidettäviä ja henkilökunnallamme on vaitiolovelvollisuus käsittelemiensä asiakastietojen ja muiden asiakkaitamme koskevien henkilökohtaisten tietojen osalta. Vaitiolovelvollisuus jatkuu myös palvelussuhteen päättymisen jälkeen.

Potilastietoja voidaan luovuttaa toiselle terveydenhuollon organisaatiolle tai viranomaiselle tai muille laissa määrätyille tahoille vain potilaan tai hänen laillisen edustajansa suostumuksella tai lainsäädännön perusteella.

Terveydenhuollon palvelunantajilla on oikeus saada ja käyttää muiden terveydenhuollon palvelunantajien potilastietoja potilaan terveyspalvelun järjestämiseksi ja toteuttamiseksi. Tiedonsaantioikeuden edellytyksenä on asiakkaan antama suostumus tai Kantaan eli Potilastiedon arkiston Tahdonilmasupalveluun annettava luovutuslupa, johon OmaKanta toimii potilaan käyttöliittymänä. Kannan luovutuslupa koskee kaikkia potilaan potilastietoja, ja potilas voi rajata sen laajuutta kieltojen avulla.

Jos potilaalla ei ole muistisairauden, mielenterveyden häiriön, kehitysvammaisuuden tai vastaavan syyn takia edellytyksiä arvioida Kantaan annettavan luovutusluvan merkitystä eikä hänellä ole laillista edustajaa taikka jos luovutuslupaa ei voida saada potilaan tajuttomuuden tai muun siihen verrattavan syyn vuoksi, on palvelunantajalla salassapitosäännösten estämättä oikeus saada ja käyttää muiden terveydenhuollon palvelunantajien välttämättömiä potilastietoja potilaan välttämättömän terveyspalvelun järjestämiseksi tai toteuttamiseksi ilman potilaan antamaa luovutuslupaa.

Palvelunantaja saa omasta aloitteestaan tai ulkomaalaisen terveydenhuollon palvelunantajan pyynnöstä luovuttaa välttämättömiä potilastietoja potilaan terveyspalvelun järjestämiseksi tai toteuttamiseksi, jos potilaalla ei ole muistisairauden, mielenterveyden häiriön, kehitysvammaisuuden tai vastaavan syyn takia edellytyksiä arvioida annettavan luovutusluvan merkitystä eikä hänellä ole laillista edustajaa taikka jos luovutuslupaa ei voida saada potilaan tajuttomuuden tai muun siihen verrattavan syyn vuoksi.
(Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023).

Tietoja voidaan luovuttaa perintätoimistolle saatavien perimiseksi (Laki saatavien perinnästä (513/1999), 16 §).

Potilastiedot siirretään KELAN ylläpitämään Kanta-palveluiden asiakastiedon potilasarkistoon, josta tietojen luovuttaminen perustuu potilaan antamiin luovutuslupiin ja suostumuksiin. (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä 703/2023).

Toiselle luonnolliselle henkilölle tai oikeushenkilölle, jonka elintärkeiden etujen toteuttamiseksi tieto on tarpeen, voidaan luovuttaa tietoja, mikäli tieto on tarpeen eikä oikeus yksityisyyteen ohita edellä tarkoitettua käyttötarvetta (EU:n yleinen tietosuoja-asetus artikla 6 kohta 1.e).

Potilastietoja voidaan luovuttaa tutkimus- ja tilastointitarkoituksiin (Tietosuojalaki 31 §).

Potilaan tietojen luovuttaminen ja vastaanottaminen kirjataan potilaan tietoihin. Potilaalla on oikeus saada asiakastietojensa käsittelyyn liittyvien oikeuksiensa selvittämistä tai toteuttamista varten kirjallisesta pyynnöstä tieto siitä, kuka on käyttänyt tai kenelle on luovutettu häntä koskevia tietoja sekä mikä on käytön tai luovutuksen peruste. (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä 703/2023).

Siirrämmekö tietoja EU:n tai ETA:n ulkopuolelle?

Rekisterinpitäjä ei siirrä henkilötietoja EU/ETA-alueen ulkopuolelle. SYNLAB voi ostaa palveluita ulkopuolelta omien palveluiden tueksi. Tällöin henkilötietojen käsittelystä sovitaan sopimuksella ja käsittely tapahtuu EU/ETA-alueen sisällä.

Miten varmistamme henkilötietojen käsittelyn turvallisuuden?

Tietoturvatoimenpiteillä ehkäistään asiatonta ja luvatonta henkilötietojen käsittelyä sekä henkilötietojen tuhoutumista, katoamista tai vahingossa tai luvattomasti tapahtuvaa muuttamista. Suojaamme henkilötietojasi erilaisilla teknisillä ja organisatorisilla keinoilla ja suojauksen tasoa arvioidaan jatkuvasti. Suojauksen keinoja ovat mm. palomuurit, teknisen ympäristön valvonta, henkilöstön osaamisen jatkuva ylläpito, tietojen käsittelyn suunnittelu, ohjaaminen ja seuranta, pääsynhallinta, käyttöoikeuksien hallinta ja käytön valvonta, auditointi, kumppaniemme valinta, henkilötietojen käsittelystä sopiminen kumppaniemme kanssa, roolien ja vastuiden määrittely, prosessipoikkeamiin ja palautteisiin välitön reagointi, korjaavien toimien suorittaminen ja mittareiden seuraaminen.

Henkilötietojen käsittelyä voidaan ulkoistaa myös ulkopuolisille palveluntarjoajille. Kun SYNLAB ostaa palveluita ulkopuolelta omien palveluiden tueksi, henkilötietojen käsittelystä ja tietojen suojaamisesta sovitaan sopimuksella.

Mitkä ovat sinun oikeuksiasi rekisteröitynä?

Rekisteröidyn oikeuksien toteuttamista pyydetään rekisterinpitäjältä. Huomioithan, että jos sinulla on hoitosuhde toiseen terveydenhuollon palvelunantajaan, joka käyttää SYNLABin palveluita alihankintana, rekisterinpitäjä on se palvelunantaja, jonka vastaa hoidostasi (esimerkiksi hyvinvointialue) tai jonka kanssa olet tehnyt sopimuksen palvelusta (esimerkiksi toinen yksityinen terveydenhuollon palvelunantaja). SYNLAB ei ole näissä tapauksissa rekisterinpitäjä.

Potilasrekisteriä koskevien salassapitovelvollisuuksien vuoksi rekisteröidyn vedotessa oikeuksiinsa (saada pääsy tietoihin, oikaista tietoja, poistaa tiedot, rajoittaa tietojen käsittelyä) SYNLABin on tunnistettava potilas luotettavasti. Sähköpostikyselyihin voidaan vastata vain yleistä neuvontaa antaen.

Edunvalvoja ei voi käyttää vajaavaltaisen tai holhouksen alaisen henkilön tarkastusoikeutta, ellei edunvalvontaa koskevassa päätöksessä ole ulotettu edunvalvontaoikeutta myös henkilön potilastietoihin. Edunvalvontatodistus on esitettävä.

Rekisteröitynä sinulla on:

Oikeus saada tarkastaa itseäsi koskevat tiedot:
Sinulla on oikeus saada tietää, käsittelemmekö sinua koskevia henkilötietoja. Jos käsittelemme, sinulla on oikeus saada jäljennös tiedoista, ellei meillä ole lainmukaista perustetta kieltäytyä oikeuden toteuttamisesta. Tarkastaessa henkilökohtaisia tietojasi meidän on tunnistettava tiedon pyytäjä. Voimme pyytää myös epäselvissä tilanteissa tarkentavia lisätietoja.

Tarkastaessa henkilökohtaisia tietojasi meidän on tunnistettava tiedon pyytäjä. Voimme pyytää myös epäselvissä tilanteissa tarkentavia lisätietoja. Omat yhteystiedot, lähetteet, tietosuojalomakkeen ja saapuneet vastaukset voit halutessasi tarkastaa myös verkkopalvelumme kautta, mikäli olet rekisteröitynyt palveluun.

Oikeus vaatia virheellisen tiedon oikaisua:
Voit pyytää meitä oikaisemaan eli korjaamaan tietojasi, jos ne ovat virheellisiä tai vanhentuneita. Jos emme voi toteuttaa oikaisua, sinulle kerrotaan sille lainmukaiset perusteet.

Omat yhteystietosi voit muuttaa myös verkkopalvelumme kautta tai toimipisteessämme asioidessasi.

Oikeus vaatia tietojen poistamista:
Terveydenhuollon ammattihenkilöillä on velvollisuus laatia potilasasiakirjamerkinnät kaikista potilaan palvelutapahtumista. Potilasasiakirjat on säilytettävä sosiaali- ja terveysministeriön asiakastietojen käsittelystä annetun lain (703/2023) mukaisesti. Laissa säädetty velvollisuus säilyttää potilastietoja sulkee pois mahdollisuuden poistaa tietoja. Potilastietoja säilytetään pääasiassa vähintään 12 vuotta potilaan kuolemasta tai 120 vuotta potilaan syntymästä.

Oikeus pyytää tietojesi käsittelyn rajoittamista:
Jos käsittelemämme sinua koskevat tiedot ovat mielestäsi virheellisiä, niitä käsitellään lainvastaisesti tai olet vastustanut tietojesi käsittelyä, voit pyytää meitä rajoittamaan tietojesi käsittelyä. Tällöin käsittelemme tietojasi vain
- sinun suostumuksellasi
- jos tarvitsemme tietoja oikeusvaateen laatimisen, esittämisen tai puolustamisen takia
- yleisen edun vuoksi, tai
- jonkun toisen henkilön oikeuksien suojaamiseksi
Jos rajoitamme tietojen käsittelyä pyyntösi perusteella, olemme velvollisia mahdollisuuksien mukaan ilmoittamaan rajoituksesta kaikille niille, joille tietoja on aikaisemmin luovutettu.

Oikeus vastustaa tietojesi käsittelyä:
Voit vastustaa henkilötietojesi käsittelyä. Voit tehdä sen milloin tahansa henkilökohtaiseen erityiseen tilanteeseesi liittyvällä perusteella. Tällöin emme enää saa käsitellä henkilötietojasi, paitsi jos käsittelyyn on olemassa huomattavan tärkeä ja perusteltu syy, joka syrjäyttää sinun etusi, oikeutesi ja vapautesi, tai jos tietojen käsittely on tarpeen oikeusvaateen laatimiseksi, esittämiseksi tai puolustamiseksi.

Huomaathan, että edellä mainittujen oikeuksien toteuttamiseksi meidän tulee saada riittävät tiedot asioinnistasi kanssamme ja varmistaa henkilöllisyytesi riittävällä tavalla. Katso lisätietoja ja ohjausta rekisteröidyn oikeuksien käyttämiseen internetsivuiltamme.

Sinulla on halutessasi myös oikeus tehdä valitus henkilötietojen käsittelystä valvontaviranomaiselle, joka Suomessa on tietosuojavaltuutetun toimisto www.tietosuoja.fi.

Lisätietoja oikeuksistasi ja henkilötietojen käsittelystä voit lukea tietosuojavaltuutetun toimiston verkkosivuilta: https://tietosuoja.fi.

Yhteystiedot

Yhteydenotot rekisteriä koskevissa asioissa:

SYNLAB Suomi Oy / Lääketieteellinen johtaja
Kivihaantie 7
00310 Helsinki
info@synlab.fi

SYNLAB Suomen tietosuojavastaavan yhteystiedot:

SYNLAB Suomi Oy / Tietosuojavastaava
Kivihaantie 7 00310 Helsinki
tietosuojavastaava@synlab.fi
Ammattilaisen verkkoasioinnin tietosuojaseloste +
18.6.2024

Rekisterinpitäjä

SYNLAB Suomi Oy (y-tunnus 2674625–7)
Kivihaantie 7
00310 Helsinki

Rekisteristä vastaa:
SYNLAB Myynti

Mitä tietoja käsittelemme ja miksi?

Käsittelemme seuraavia tietoja terveydenhuollon ammattilaisen rekisteröityessä SYNLABin verkkoasioinnin käyttäjäksi ja käyttäessä palvelua:

Terveydenhuollon ammattilaisen tunnistamista ja yksilöintiä varten
- etunimi, sukunimi, mahdolliset toiset nimet tai entiset sukunimet
- asema ja organisaatio henkilötunnus
- lääkärin yksilöintitunnus (ent. SV-numero)
- terveydenhuollon ammattilaisen rekisteröintinumero (Terhikki)
- kontakti-ID järjestelmässä
- sähköposti

Terveydenhuollon ammattilaisen tavoittamiseksi yhteystiedot
- puhelinnumero
- osoite
- postinumero- ja toimipaikka
- sähköposti

Terveydenhuollon ammattilaisen hyväksynnät ja suostumukset aikaleimoineen
- käyttöehtojen hyväksyminen
- tietosuojainformointiin tutustumisen ja tietosuojaselosteen hyväksyminen
- käyttöehtojen mukaiset muut hyväksynnät
- markkinointisuostumukset

Tietoturvaan, väärinkäytösten ehkäisyyn ja virheiden korjaamiseen
- palveluun kirjautuminen potilastietojen katselu, muuttaminen ja poistaminen
- käyttäjän käyttämä ip-osoite virhetilanteessa

Terveydenhuollon ammattilaisen tekemät potilasmerkinnät aikaleimoineen, kuten palvelu kulloinkin ammattilaisen toiminnan mahdollistaa. Esimerkiksi:
- lähetteen tekeminen
- pyynnön tekeminen
- muistioon kirjaaminen
- ajanvaraaminen potilaalle

Terveydenhuollon ammattilaisen tiedustelut, palautteet ja tyytyväisyystiedot liittyen järjestelmän käyttöön, käyttöoikeuksiin tai SYNLABin toimintaan.

Tietojen saaminen kolmansien osapuolten rekistereistä sekä seuraavilta säännönmukaisilta tietolähteiltä:
- Digi- ja väestötietovirasto (DVV)
- Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto (Valvira)

Terveydenhuollon ammattilaiskäyttäjät rekisteröityvät SYNLAB Suomen rekisteriin SYNLABin ammattilaisen verkkoasioinnin kautta käytettävän potilastietojärjestelmän käyttäjiksi. Ammattilaiskäyttäjä saa rajatun käyttöoikeuden SYNLABin potilastietojärjestelmään, kun ammattilaisen työantaja (Sopimus) tai itsenäinen ammatinharjoittaja on sopinut SYNLABin kanssa verkkoasioinnin käyttämisestä (verkkoasioinnin käyttöehdot). Ammattilaiskäyttäjä voi tehdä lähetteitä ja pyyntöjä tai käsitellä potilaan hoitoon liittyviä tietoja tai tutkimustuloksia käyttöoikeuksien mukaan.

Potilastiedot tallentuvat erillisiin osarekistereihin rekisterinpitäjittäin. Käyttäjät voivat toimia ympäristössä rekisterinpitäjän edustajana, henkilötietojen käsittelijänä, potilastiedon vastaanottajana tai potilastiedon luovuttajana. Rekisterinpitäjät ovat juridisesti sivullisia toisiinsa nähden.

Jokaisesta käyttäjästä tallennetaan käyttäjähallintaan välttämättömät tiedot. Käyttäjän toiminnasta järjestelmässä tallennetaan tieto lokirekisteriin.

Tietosuoja-asetuksen mukaisesti käsittely on tarpeen sellaisen sopimuksen täytäntöön panemiseksi, jossa rekisteröity on osapuolena, tai sopimuksen tekemistä edeltävien toimenpiteiden toteuttamiseksi rekisteröidyn pyynnöstä (EU yleinen tietosuoja-asetus art 6 kohta 1 b). Lisäksi tietoja käsitellään rekisterinpitäjän lakisääteisen velvoitteen noudattamiseksi sekä rekisterinpitäjän oikeutettujen etujen toteuttamiseksi. (EU yleinen tietosuoja-asetus art 6 kohdat 1 c ja f). Käyttäjä voi antaa markkinointisuostumuksia verkkoasioinnissa. Suostumus on vapaaehtoinen ja peruttavissa ilmoittamalla siitä SYNLABille.

Henkilötietoja käsitellään seuraavien vaatimusten vuoksi:

Lainsäädännön vaatimukset
- Käyttäjän tunnistaminen, rekisteröinti ja käyttäjätietojen ylläpito (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä 703/2023, ”Asiakastietolaki”)
- Tietoturva, väärinkäytösten ehkäisy ja virheiden korjaaminen (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä 703/2023, ”Asiakastietolaki”)
- Tietosuojasäännösten vaatimusten mukaisesti palvelussa tapahtuneen tietojenkäsittelyn oikeellisuuden osoittamiseksi ja muutoin palvelun tuottamiseksi ja kehittämiseksi sekä sen toimivuudesta ja tietoturvallisuudesta huolehtimiseksi
- Tietojen käsittely hoidon laadun varmistamiseksi (Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992, ”Potilaslaki”)
- Tietojen käsittely asianmukaisten toiminnan ja laitteiden sekä potilasturvallisuuden varmistamiseksi (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä 703/2023, ”Asiakastietolaki”)

Sopimussuhteeseen perustuen
- Sopimussuhteen hoitaminen, kehittäminen ja seuranta sekä viestintä
- Palvelunkäyttäjän tietojen hallinnointi
- Käyttäjän tiedottaminen muutoksista tai muista käyttäjän kannalta tarpeellisista asioista

Rekisterinpitäjän tai kolmannen osapuolen oikeutettuun etuun perustuen, ellei sille ole em. lainmukaista perustetta
- Rekisterinpitäjän toiminnan suunnittelu, tilastointi ja kehittäminen
- Palveluiden tuottaminen, seuranta ja raportointi
- Palvelun käytön määrän sekä kustannusten seurannan ja jaon selvittämistä varten sekä tilastointitarpeisiin.

Raportointi- ja tilastointitarpeisiin tietoja käytettäessä tietoja esitetään siten, että yksittäinen henkilö ei ole tunnistettavissa.

Suostumukseen perustuen
- sähköinen markkinointi

Mistä saamme tietoja?

Käsiteltävät henkilötiedot saadaan henkilöltä itseltään tai käyttäjän työnantajalta. Osa tiedoista syntyy verkkoasioinnin ja/tai SYNLABin potilastietojärjestelmän käyttämän tekniikan avulla käyttäjän käytön mukaisesti.

Miten pitkään säilytämme tietoja?

Henkilötietoja säilytetään terveydenhuollon kansallisten säädösten mukaisesti. Ammattihenkilön tietojen tallentamiseen vaikuttaa Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) ja siinä mainitut säilytysajat.

Kenelle luovutamme tietoja?

Käyttäjän henkilötietoja (nimi ja organisaatio) voidaan luovuttaa kolmannelle osapuolelle (potilaan hoitoon osallistuva muu terveydenhuollon palveluntarjoaja) potilaan tutkimustuloksen luovutuksen yhteydessä tai muita käyttäjän henkilötietoja käyttäjän nimenomaisella suostumuksella tai luovutukseen oikeuttavan lainsäännöksen nojalla.

Viranomaisille siinä tapauksessa, että laki tai rekisterinpitäjän tai kolmannen osapuolen etu niin vaatii.

Potilaalla on oikeus saada tietoa asiakastietojen käsittelyynsä liittyvien oikeuksiensa selvittämistä tai toteuttamista varten terveydenhuollon palvelujen antajalta tieto siitä, kuka on käyttänyt tai kenelle on luovutettu häntä koskevia tietoja sekä mikä on ollut käytön tai luovutuksen peruste (Asiakastietolaki 703/2023).

Rekisterinpitäjä voi käyttää tarvittaviin erillisiin toimeksiantoihin palveluntuottajia ja alihankkijoita, joilla on pääsy henkilötietoihin ja käsittelyä suojataan sopimuksella.

Siirrämmekö tietoja EU:n tai ETA:n ulkopuolelle?

Rekisterinpitäjä siirrä potilasjärjestelmässä käsiteltäviä henkilötietoja EU- tai ETA alueen ulkopuolelle.

Joissakin muissa tilanteissa tietojen siirtäminen voi pitää sisällään henkilötietojesi lähettämisen ulkomaille.

Silloin kun siirrämme henkilötietoja SYNLAB-konsernin muihin yrityksiin tai palveluntarjoajillemme, varmistamme, että järjestelyissä noudatetaan tiedonsiirtosopimuksia tai mekanismeja, joiden avulla pyritään varmistamaan, että henkilötietosi on suojattu (tarvittaessa Euroopan komission tähän tarkoitukseen hyväksymin ehdoin). 

Miten varmistamme henkilötietojen käsittelyn turvallisuuden?

Tietoturvatoimenpiteillä ehkäistään asiatonta ja luvatonta henkilötietojen käsittelyä sekä henkilötietojen tuhoutumista, katoamista tai vahingossa tai luvattomasti tapahtuvaa muuttamista. Suojaamme henkilötietojasi erilaisilla teknisillä ja organisatorisilla keinoilla ja suojauksen tasoa arvioidaan jatkuvasti. Suojauksen keinoja ovat mm. palomuurit, teknisen ympäristön valvonta, henkilöstön osaamisen jatkuva ylläpito, tietojen käsittelyn suunnittelu, ohjaaminen ja seuranta, pääsynhallinta, käyttöoikeuksien hallinta ja käytön valvonta, auditointi, kumppaniemme valinta, henkilötietojen käsittelystä sopiminen kumppaniemme kanssa, roolien ja vastuiden määrittely, prosessipoikkeamiin ja palautteisiin välitön reagointi, korjaavien toimien suorittaminen ja mittareiden seuraaminen.

Henkilötietojen käsittelyä voidaan ulkoistaa myös ulkopuolisille palveluntarjoajille. Kun SYNLAB ostaa palveluita ulkopuolelta omien palveluiden tueksi, henkilötietojen käsittelystä ja tietojen suojaamisesta sovitaan sopimuksella.

Mitkä ovat sinun oikeutesi rekisteröitynä?

Oikeus saada tarkastaa itseäsi koskevat tiedot:
Sinulla on oikeus saada tietää, käsittelemmekö sinua koskevia henkilötietoja. Jos käsittelemme, sinulla on oikeus saada jäljennös tiedoista, ellei meillä ole lainmukaista perustetta kieltäytyä oikeuden toteuttamisesta. Tarkastaessa henkilökohtaisia tietojasi meidän on tunnistettava tiedon pyytäjä. Voimme pyytää myös epäselvissä tilanteissa tarkentavia lisätietoja.

Oikeus vaatia virheellisen tiedon oikaisua:
Voit pyytää meitä oikaisemaan eli korjaamaan tietojasi, jos ne ovat virheellisiä tai vanhentuneita. Jos emme voi toteuttaa oikaisua, sinulle kerrotaan sille lainmukaiset perusteet.

Oikeus vaatia tietojen poistamista:
Voit pyytää meitä poistamaan tietojasi. Voimme poistaa tietosi, kun niitä ei enää tarvita tarkoituksiin, joita varten ne alun perin kerättiin, tai kun käsittely on lainvastaista. Lainmukainen velvollisuus käsitellä ja säilyttää potilastietoihin kuuluvia tietoja estää käytännössä niiden ja niihin liittyvien tietojen poistamisen.

Oikeus pyytää tietojesi käsittelyn rajoittamista:
Jos käsittelemämme sinua koskevat tiedot ovat mielestäsi virheellisiä, niitä käsitellään lainvastaisesti tai olet vastustanut tietojesi käsittelyä, voit pyytää meitä rajoittamaan tietojesi käsittelyä. Tällöin käsittelemme tietojasi vain
- sinun suostumuksellasi
- jos tarvitsemme tietoja oikeusvaateen laatimisen, esittämisen tai puolustamisen takia
- yleisen edun vuoksi, tai
- jonkun toisen henkilön oikeuksien suojaamiseksi
Jos rajoitamme tietojen käsittelyä pyyntösi perusteella, olemme velvollisia mahdollisuuksien mukaan ilmoittamaan rajoituksesta kaikille niille, joille tietoja on aikaisemmin luovutettu.

Oikeus vastustaa tietojesi käsittelyä:
Voit vastustaa henkilötietojesi käsittelyä. Voit tehdä sen milloin tahansa henkilökohtaiseen erityiseen tilanteeseesi liittyvällä perusteella. Tällöin emme enää saa käsitellä henkilötietojasi, paitsi jos käsittelyyn on olemassa huomattavan tärkeä ja perusteltu syy, joka syrjäyttää sinun etusi, oikeutesi ja vapautesi, tai jos tietojen käsittely on tarpeen oikeusvaateen laatimiseksi, esittämiseksi tai puolustamiseksi.

Huomaathan, että edellä mainittujen oikeuksien toteuttamiseksi meidän tulee saada riittävät tiedot asioinnistasi kanssamme ja varmistaa henkilöllisyytesi riittävällä tavalla. Katso lisätietoja ja ohjausta rekisteröidyn oikeuksien käyttämiseen internetsivuiltamme.

Sinulla on halutessasi myös oikeus tehdä valitus henkilötietojen käsittelystä valvontaviranomaiselle, joka Suomessa on tietosuojavaltuutetun toimisto www.tietosuoja.fi.

Lisätietoja oikeuksistasi ja henkilötietojen käsittelystä voit lukea tietosuojavaltuutetun toimiston verkkosivuilta: https://tietosuoja.fi.

Yhteystiedot

Yhteydenotot rekisteriä koskevissa asioissa:

SYNLAB Suomi Oy / Henkilöstöhallinto
Kivihaantie 7
00310 Helsinki
myynti@synlab.fi

SYNLAB Suomen tietosuojavastaavan yhteystiedot:

SYNLAB Suomi Oy / Tietosuojavastaava
Kivihaantie 7 00310 Helsinki
tietosuojavastaava@synlab.fi
Rekrytoinnin tietosuojaseloste +
18.6.2024

Rekisterinpitäjä

SYNLAB Suomi Oy (y-tunnus 2674625–7)
Kivihaantie 7
00310 Helsinki

Rekisteristä vastaa:
SYNLAB Henkilöstöhallinto

Mitä tietoja käsittelemme ja miksi?

Käsittelemme rekrytointiprosessin edistämiseksi seuraavia tietoja:

- Perustietosi kuten nimi ja syntymäaika, joka ilmenee Valviran rekisteristä

- Yhteystietosi kuten sähköpostiosoite, puhelinnumero tai muu antamasi yhteystieto

- Hakemaasi työtehtävään liittyvät tiedot, palkkatoiveesi ja aloittamiseen liittyvät tiedot

- Meille vapaaehtoisesti antamasi tiedot itsestäsi ja taustastasi kuten valokuvasi, koulutuksesi, tutkintoihisi ja opintoihisi liittyvät tiedot sekä todistukset ja arvioinnit, työhistoriasi, arvio osaamisestasi, kielitaito, harrastukset, luottamustoiminta, erillisellä suostumuksellasi tehdyn soveltuvuusarvioinnin tiedot, sekä mahdolliset muut vapaaehtoisesti antamasi tiedot ja tulokset

- Rekrytointiprosessia koskevat tiedot, kuten tiedot jatkohaastatteluista tai rekrytointiprosessin keskeyttämisestä

- Antamasi tiedot suosittelijoistasi (nimi ja yhteystiedot)

- Suosittelijoiden antamat tiedot tai suosituskirjeet

- Rekrytointiprosessin aikana kertyvät muut tiedot esim. prosessin kulusta sekä haastattelijoiden muistiinpanot

Henkilötietojen käsittelyn tarkoitus on vastaanottaa, käsitellä ja säilyttää SYNLABista työnantajana kiinnostuneiden työnhakijoiden työhakemuksia työntekijän valitsemiseksi hakuilmoituksen tai avoimen haun perusteella. Tietojen avulla voimme ottaa yhteyttä hakijoihin ja tehdä päätöksiä työtehtäviä täytettäessä.

Jättäessäsi meille hakemuksen, annat samalla meille suostumuksen tietojesi käsittelyyn rekrytointitarkoituksessa. Tarvittaessa toteutettavaan soveltuvuusarviointiin tai vastaavaan pyydetään erillinen suostumus. Voit peruuttaa suostumuksesi erillisellä ilmoituksella osoitteessa rekrytointi@synlab.fi. Rekrytointiprosessin jälkeen hakijan tietoja käsitellään vain mahdollisen oikeutetun edun perusteella rekrytointiprosessin lainmukaisuuden osoittamiseksi tai muun sovellettavan lainsäädännön noudattamiseksi.

Henkilötietojen käsittelyyn ei liity automaattista käsittelyä kuten profilointia tai muita vastaavia toimia.

Mistä saamme tietoja?

Käytämme tietoja, jotka olet itse antanut meille rekrytointiprosessin yhteydessä tai joita ilmoittamasi suosittelija meille antaa. Terveydenhuoltoalan tehtävään rekrytoitaessa tarkastamme oikeutesi toimia terveydenhuollon ammattilaisena Valviran rekisteristä.

Miten pitkään säilytämme tietoja?

Säilytämme työnhakuusi liittyviä tietoja 18 kuukautta hakemuksesi jättämisestä. Säilytysaika perustuu oikeutettuun etuumme käsitellä tietoja sovellettavan lainsäädännön noudattamisen osoittamiseksi ja oikeuksiemme puolustamiseksi.

Kenelle luovutamme tietoja?

Emme luovuta säännönmukaisesti tietoja.

Siirrämmekö tietoja EU:n tai ETA:n ulkopuolelle?

Emme käsittele tietoja EU-/ETA-alueen ulkopuolella.

Miten varmistamme henkilötietojen käsittelyn turvallisuuden?

Tietoturvatoimenpiteillä ehkäistään asiatonta ja luvatonta henkilötietojen käsittelyä sekä henkilötietojen tuhoutumista, katoamista tai vahingossa tai luvattomasti tapahtuvaa muuttamista. Suojaamme henkilötietojasi erilaisilla teknisillä ja organisatorisilla keinoilla ja suojauksen tasoa arvioidaan jatkuvasti. Suojauksen keinoja ovat mm. palomuurit, teknisen ympäristön valvonta, henkilöstön osaamisen jatkuva ylläpito, tietojen käsittelyn suunnittelu, ohjaaminen ja seuranta, pääsynhallinta, käyttöoikeuksien hallinta ja käytön valvonta, auditointi, kumppaniemme valinta, henkilötietojen käsittelystä sopiminen kumppaniemme kanssa, roolien ja vastuiden määrittely, prosessipoikkeamiin ja palautteisiin välitön reagointi, korjaavien toimien suorittaminen ja mittareiden seuraaminen.

Henkilötietojen käsittelyä voidaan ulkoistaa myös ulkopuolisille palveluntarjoajille. Kun SYNLAB ostaa palveluita ulkopuolelta omien palveluiden tueksi, henkilötietojen käsittelystä ja tietojen suojaamisesta sovitaan sopimuksella.

Mitkä ovat sinun oikeutesi rekisteröitynä?

Oikeus saada tarkastaa itseäsi koskevat tiedot:
Sinulla on oikeus saada tietää, käsittelemmekö sinua koskevia henkilötietoja. Jos käsittelemme, sinulla on oikeus saada jäljennös tiedoista, ellei meillä ole lainmukaista perustetta kieltäytyä oikeuden toteuttamisesta. Tarkastaessa henkilökohtaisia tietojasi meidän on tunnistettava tiedon pyytäjä. Voimme pyytää myös epäselvissä tilanteissa tarkentavia lisätietoja.

Oikeus vaatia virheellisen tiedon oikaisua:
Voit pyytää meitä oikaisemaan eli korjaamaan tietojasi, jos ne ovat virheellisiä tai vanhentuneita. Jos emme voi toteuttaa oikaisua, sinulle kerrotaan sille lainmukaiset perusteet.

Oikeus vaatia tietojen poistamista:
Voit pyytää meitä poistamaan tietojasi. Voimme poistaa tietosi, kun niitä ei enää tarvita tarkoituksiin, joita varten ne alun perin kerättiin, tai kun käsittely on lainvastaista.

Oikeus pyytää tietojesi käsittelyn rajoittamista:
Jos käsittelemämme sinua koskevat tiedot ovat mielestäsi virheellisiä, niitä käsitellään lainvastaisesti tai olet vastustanut tietojesi käsittelyä, voit pyytää meitä rajoittamaan tietojesi käsittelyä. Tällöin käsittelemme tietojasi vain
- sinun suostumuksellasi
- jos tarvitsemme tietoja oikeusvaateen laatimisen, esittämisen tai puolustamisen takia
- yleisen edun vuoksi, tai
- jonkun toisen henkilön oikeuksien suojaamiseksi
Jos rajoitamme tietojen käsittelyä pyyntösi perusteella, olemme velvollisia mahdollisuuksien mukaan ilmoittamaan rajoituksesta kaikille niille, joille tietoja on aikaisemmin luovutettu.

Oikeus vastustaa tietojesi käsittelyä:
Voit vastustaa henkilötietojesi käsittelyä. Voit tehdä sen milloin tahansa henkilökohtaiseen erityiseen tilanteeseesi liittyvällä perusteella. Tällöin emme enää saa käsitellä henkilötietojasi, paitsi jos käsittelyyn on olemassa huomattavan tärkeä ja perusteltu syy, joka syrjäyttää sinun etusi, oikeutesi ja vapautesi, tai jos tietojen käsittely on tarpeen oikeusvaateen laatimiseksi, esittämiseksi tai puolustamiseksi.

Huomaathan, että edellä mainittujen oikeuksien toteuttamiseksi meidän tulee saada riittävät tiedot asioinnistasi kanssamme ja varmistaa henkilöllisyytesi riittävällä tavalla. Katso lisätietoja ja ohjausta rekisteröidyn oikeuksien käyttämiseen internetsivuiltamme.

Sinulla on halutessasi myös oikeus tehdä valitus henkilötietojen käsittelystä valvontaviranomaiselle, joka Suomessa on tietosuojavaltuutetun toimisto www.tietosuoja.fi.

Lisätietoja oikeuksistasi ja henkilötietojen käsittelystä voit lukea tietosuojavaltuutetun toimiston verkkosivuilta: https://tietosuoja.fi.

Yhteystiedot

Yhteydenotot rekisteriä koskevissa asioissa:

SYNLAB Suomi Oy / Henkilöstöhallinto
Kivihaantie 7
00310 Helsinki
rekrytointi@synlab.fi

SYNLAB Suomen tietosuojavastaavan yhteystiedot:

SYNLAB Suomi Oy / Tietosuojavastaava
Kivihaantie 7 00310 Helsinki
tietosuojavastaava@synlab.fi

Käyttöehdot

SYNLAB asiakkaan verkkoasioinnin käyttöehdot +
1. Käyttöehtojen soveltaminen

Tämän SYNLAB Suomi Oy:n (jäljempänä ”Yhtiö”) tarjoaman asiakkaan verkkoasiointipalvelun (jäljempänä ”verkkoasiointi”) käyttäminen edellyttää, että palveluun kirjautunut tai rekisteröitynyt käyttäjä (jäljempänä ”Käyttäjä”) hyväksyy nämä ehdot ja sitoutuu noudattamaan niitä. Käyttäjän on tutustuttava näihin ehtoihin huolellisesti ennen palvelun käyttöön ottamista.

2. Käyttöehtojen hyväksyminen ja rekisteröityminen sekä kirjautuminen palveluun

Verkkoasioinnin käyttö on Käyttäjälle vapaaehtoista. Käyttäjä voi tutustua keskeisiin terveystietoihinsa verkkoasioinnin lisäksi valtakunnallisen OmaKannan kautta, sopia tutkimustulosten toimittamisesta Yhtiön toimipisteen kanssa, tai tehdä potilasasiakirjakopioiden toimittamisesta erillisen pyynnön Yhtiölle.

Käyttäjä hyväksyy nämä käyttöehdot rekisteröityessään asiakkaan verkkoasioinnin käyttäjäksi ja käyttäessään verkkoasiointia. Rekisteröityminen ja kirjautuminen palveluun toteutetaan Käyttäjän vahvan tunnistautumisen avulla. Rekisteröitymisen yhteydessä Käyttäjältä kysytään yhteystiedot.

Verkkoasioinnin käyttöoikeus on henkilökohtainen ja Käyttäjän tulee käyttää aina omaa tunnistautumisvälinettään kirjautuessaan palveluun. Käyttäjä ei saa luovuttaa vahvaan tunnistautumiseen käyttämiään tunnuksia ulkopuoliselle.

Käyttäjällä on yksinomainen vastuu henkilökohtaisen verkkoasioinnin käytöstä näiden käyttöehtojen edellyttämällä tavalla. Käyttäjän on ilmoitettava Yhtiölle välittömästi, mikäli Käyttäjä havaitsee tai epäilee väärinkäytöksiä verkkoasiointiinsa liittyen.

Yhtiöllä on oikeus estää Käyttäjän pääsy verkkoasiointiin joko kokonaan tai osittain mistä syystä ja milloin tahansa.

Palvelua voi käyttää myös alaikäinen, jolla on henkilökohtainen vahvan sähköisen tunnistamisen väline, kuten mobiilivarmenne tai verkkopankkitunnukset. Alaikäisen huoltajalla ei ole oikeutta käyttää verkkoasiointia alaikäisen tunnuksilla.

3. Verkkoasioinnin tarkoitus ja käyttö

Verkkoasiointi on tarkoitettu henkilöasiakkaan käyttöön. Käyttöehdot hyväksymällä asiakas saa käyttöoikeuden järjestelmään omien tietojensa katselua varten. Verkkoasioinnin kautta voidaan katsoa ja hallinnoida Käyttäjän yhteystietoja, tutkimustuloksia, suostumuksia tai muita palvelun kannalta olennaisia tietoja sekä maksaa palveluiden käytöstä syntyneitä maksuja. Verkkoasioinnin tiedot ovat potilastietoja, joiden käsittelyyn sovelletaan kansallisia säädöksiä.

Yhtiö voi käyttää Käyttäjän verkkoasiointipalvelua asiakassuhteiden hoitamiseen, asiakashistorian, palautteiden, tyytyväisyystietojen, kyselyiden ja tutkimusten tekoon, seurantaan ja analysointiin, asiakasviestintään, markkinoinnin ja palveluiden kohdentamiseen sekä muuhun palveluiden järjestämiseen, kehittämiseen ja tarjontaan ja palvelua koskevassa muussa tietosuojainformoinnissa mainittuihin tarkoituksiin. Verkkoasioinnista voidaan myös välittää tietoa kolmansien osapuolten palveluista tai linkkejä tällaisiin palveluihin. Yhtiöllä on yksinomainen oikeus päättää, missä laajuudessa ja minkä sisältöisenä se palvelun Käyttäjälle tarjoaa.

Käyttäjä vastaa omien laitteidensa, järjestelmiensä, tunnustensa ja toimintansa asianmukaisesta tietoturvasta.

Verkkoasiointi toimii internetissä ja sitä voidaan käyttää suojatun tietoliikenneyhteyden välityksellä esimerkiksi tietokoneen, matkapuhelimen, tabletin tai muun laitteen selaimen kautta.

4. Maksut ja muut suoritteet

Verkkoasioinnin tai siihen liittyvien palveluiden käyttö voi olla vastikkeellista. Maksuista ja muista vastikkeista sekä näissä tapahtuneista muutoksista informoidaan Käyttäjää etukäteen verkkoasiointipalvelussa.

Jos verkkoasiointiin liittyvien palveluiden käytöstä suoritettava maksu on suorittamatta, Yhtiö voi estää kyseisen tutkimusvastauksen näkymisen verkkoasioinnissa siihen saakka, kunnes maksu on suoritettu.

Käyttäjän käyttäessä verkkoasioinnissa välitettäviä mahdollisia kolmansien osapuolten palveluita, niihin sovelletaan kyseisen kolmannen osapuolen hinnastoja ja ehtoja. Maksuista ja muista vastikkeista sekä näissä tapahtuneista muutoksista informoidaan Käyttäjää etukäteen verkkoasiointipalvelussa.

Käyttäjällä on yksinomainen vastuu verkkoasioinnin käytöstä hänelle aiheutuvista kustannuksista, kuten omista tietoliikenneyhteys-, laite- ja ohjelmistokustannuksista.

5. Verkkoasioinnin sisältö ja kolmansien osapuolten palvelut

Verkkoasioinnissa esitettyä tietoa ei voida pitää Yhtiötä sitovana tarjouksena, kehotuksena, sitoumuksena tai muuna velvoittavana ilmaisuna, ellei erikseen ole toisin ilmoitettu.

Verkkoasioinnissa voidaan tarjota tai välittää myös kolmansien osapuolten palveluja tai linkkejä tällaisiin palveluihin. Käyttäjä voi suostumuksellaan sallia omien henkilötietojensa ja muiden tietojen siirtämisen kolmansien osapuolten palveluista verkkoasiointiin tai verkkoasioinnista kolmansien osapuolten palveluihin. Käyttäjän käyttäessä kolmansien osapuolten palveluita verkkoasioinnin kautta, sopimussuhde niiden käytöstä syntyy Käyttäjän ja kolmannen osapuolen väille. Yhtiö ei ole sopimusosapuoli kolmansien osapuolten palveluiden käyttöön liittyen. Yhtiö ei ole vastuussa kolmannen osapuolen palvelun saatavuudesta, sisällöstä tai toimivuudesta, käyttäjän ja kolmannen osapuolen välittämistä tai antamista tiedoista tai niiden oikeellisuudesta tai perillemenosta riippumatta siitä toimitetaanko tietoja verkkoasiointiin tai verkkoasioinnista. Yhtiö ei vastaa muutenkaan Käyttäjän tai kolmannen osapuolen antamista tiedoista, palveluista, toiminnasta tai laiminlyönneistä. Ennen kolmansien osapuolten palveluiden käyttöä Käyttäjän on erikseen hyväksyttävä näiden palveluiden omat käyttöehdot.

6. Käyttäjän ja Yhtiön oikeudet ja velvollisuudet

Käyttäjä sitoutuu käyttämään palvelua hyvän tavan, lainsäädännön vaatimusten ja kulloinkin voimassa olevien käyttöehtojen sekä muiden Yhtiön määräysten ja ohjeiden mukaan. Palvelua ei saa käyttää kaupalliseen tarkoitukseen.

Käyttäjä vastaa palveluun antamiensa ja tallentamiensa tietojen oikeellisuudesta ja perille saapumisesta. Käyttäjän tulee kaikin kohtuullisin keinoin varmistua, ettei aineisto sisällä viruksia tai ole muulla tavoin vahingollista.

Yhtiöllä on oikeus tarkistaa henkilöiden nimi-, henkilö- ja osoitetietojen oikeellisuus väestötieto- tai muusta tunnetusta järjestelmästä.

Käyttäjän havaitessa omalta tai toisen osalta mahdollisesti virheellisiä tai puutteellisia tietoja taikka näiden ehtojen vastaista käyttöä tai hän epäilee sellaista, tulee hänen ilmoittaa asiasta välittömästi Yhtiölle.

Käyttäjä vastaa myös siitä, ettei verkkoasiointiin tai verkkoasioinnista lähetetä mitään lainvastaista tai muutoin epäasiallista aineistoa. Jos käyttäjä näkee toisen henkilön tietoja, on asiasta viivyttelemättä ilmoitettava Yhtiölle.

Käyttäjä vastaa Käyttäjän toimista aiheutuneista vahingoista tai laiminlyönneistä mukaan lukien henkilötietojen käsittelyyn liittyvät vahingot ja laiminlyönnit.

Yhtiö vastaa verkkoasioinnin tietoturvasta ja tietojen suojaamisesta muilta kuin käyttäjän tekemien toimien osalta.

Yhtiö ei vastaa verkkoasioinnin kattavuudesta, virheettömyydestä tai keskeytymättömyydestä eikä palvelun käytön tai käyttämättömyyden seurauksista. Yhtiöllä on oikeus rajoittaa tai keskeyttää palvelu taikka poistaa sieltä sisältöä vapaan harkintansa mukaan esimerkiksi kuormituksen tai muun teknisen syyn vuoksi taikka ylläpidon, epäillyn väärinkäytön tai yhteysongelmien takia.

7. Henkilö- ja muiden tietojen käyttö

Verkkoasiointiin kirjautunut käyttäjä saa nähtäväksi Yhtiön palveluiden käyttämisestä syntynyttä omaa henkilökohtaista tietoa, kuten yhteystiedot, ajanvaraukset, suostumukset ja tutkimustulokset sekä laskuja ja maksusuoritustietoja. Palvelu sisältää terveystietoja. Tiedot ovat salassa pidettäviä. Kirjautuminen palveluun edellyttää käyttöehtojen lisäksi tietosuojainformoinnin hyväksymistä. Kirjautuneen käyttäjän toiminta verkkoasioinnissa tallentuu lokitietoihin.

Käyttäjä voi itse syöttää tai muuttaa tietoja verkkoasioinnissa siinä laajuudessa kuin verkkoasiointi sen kulloinkin mahdollistaa. Verkkoasioinnissa Käyttäjälle näkyvät muut henkilötiedot ovat peräisin Yhtiön tai Yhtiöltä palveluja ostavan toisen Palveluntarjoajan potilasrekisteristä. Henkilötietojen käsittelystä kerrotaan Yhtiön potilasrekisterin tietosuojakäytännössä tai Yhtiön palveluita käyttävän muussa Palvelutarjoajan tietosuojasta kertovassa informoinnissa (esim. Tietosuojaseloste).

Yhtiö käsittelee henkilötietoja pakottavan lainsäädännön ja muiden kulloinkin voimassa olevien tietosuojasäännösten, näiden käyttöehtojen sekä Käyttäjän antamien suostumusten, kieltojen ja rajoitusten mukaisesti ja huolehtii yksityisyyden suojan toteuttamisesta niiden käsittelyssä. Henkilötietoja käytetään vain Yhtiön tietosuojakäytäntöjen mukaisesti.

Henkilötietoja ei käytetä ilman Käyttäjän suostumusta markkinointitarkoituksiin. Mikäli Käyttäjä haluaa vastaanottaa Yhtiötä tai kolmansia osapuolia koskevaa sähköistä suoramarkkinointia, hän voi antaa tähän erillisen suostumuksensa verkkoasioinnissa. Käyttäjä voi peruuttaa suostumuksensa sekä hallinnoida niitä milloin tahansa.

Yhtiö voi kerätä, käsitellä ja analysoida tietoja verkkoasioinnin käytöstä, liikenteestä, tapahtumista ja muista sivuihin liittyvistä tilastotiedoista. Yhtiö voi myös hankkia tällaista tietoa luotettavilta kolmansilta tahoilta. Tällaista tietoa ei voida palauttaa yksittäistä tunnistettavaa henkilöä koskevaksi.

Kolmansien osapuolten palveluilla ja Internet-sivuilla on omat henkilötietojen suojaperiaatteet. Yhtiö ei vastaa tällaisten kolmansien osapuolten sivujen tai palveluiden toiminnasta. Ennen siirtymistään verkkoasioinnin kautta kolmansien osapuolten ylläpitämille sivuille tai ennen kolmansien osapuolten palveluiden käyttöä Käyttäjän on tutustuttava niiden sivujen ja palveluiden henkilötietojen suojaperiaatteisiin.

Yhtiö käyttää välttämättömiä evästeitä verkkosivuston käytettävyyden, kuten sivuilla siirtymisen sujuvoittamiseksi ja sivuston lomakkeiden käyttämiseksi. Jos Käyttäjä ei salli pakollisten evästeiden käyttöä, verkkosivusto ei välttämättä toimi kunnolla. Jos Yhtiö käyttää muita evästeitä, Yhtiö ilmoittaa niistä erikseen verkkosivuillaan.

8. Palvelun immateriaalioikeudet

Yhtiöllä tai kolmannella osapuolella on immateriaalioikeudet kaikkeen verkkoasioinnin sisältöön, ulkoasuun ja verkkoasioinnista saatavilla olevaan materiaaliin. Tällaisen aineiston kopioiminen, tulostaminen, levittäminen, välittäminen, muuttaminen, linkittäminen muille verkkosivuille ja kaikenlainen muu kaupallinen hyödyntäminen tai yleisön saataville saattaminen ilman Yhtiön kirjallista lupaa on kielletty. Käyttäjä saa kuitenkin tulostaa ja tallentaa verkkoasiointiin tai verkkoasioinnista saatavilla olevaa aineistoa omaa yksityistä käyttöään varten. Mikäli verkkoasioinnin aineistoa lainataan tekijänoikeuslain (404/1961) mukaisesti, tulee lähde aina ilmoittaa. Verkkoasiointiin sisältyviä tavara- ja liikemerkkejä ei kuitenkaan saa kopioida, julkaista tai edelleen levittää ilman Yhtiön antamaa kirjallista lupaa.

9. Vastuunrajoitus

Yhtiö tuottaa ja toimittaa verkkoasioinnin periaatteilla ”sellaisena kuin se on” ja ”sellaisena kuin se on saatavissa”. Yhtiö ei takaa, että verkkoasiointia voitaisiin käyttää keskeytyksettä tai virheettömästi. Yhtiö ei anna mitään takuuta verkkoasioinnin saatavuudesta, virheettömyydestä, luotettavuudesta tai sisällöstä. Yhtiö ei vastaa Käyttäjälle tai kolmannelle osapuolelle verkkoasioinnissa esitettävien tietojen sisällöstä, paikkansapitävyydestä tai tiedoissa mahdollisesti esiintyvistä virheistä, puutteellisuuksista tai viivästyksistä. Käyttäjä vastaa siitä, että hänellä on toimiva yhteys ja riittävät tekniset valmiudet ja ohjelmat verkkoasioinnin käyttöön. Käyttäjä vastaa myös käyttämiensä laitteiden ja ohjelmien turvallisuudesta ja toimivuudesta.

Verkkoasioinnin tarkoituksena on tukea Käyttäjän ja Yhtiön välistä viestintää sekä Yhtiön palveluiden käyttöön liittyvien tietojen hallinnointia ja tukea näin Yhtiön ja Käyttäjän välistä asiakassuhdetta.

Yhtiö ei vastaa millään tavalla verkkoasioinnin tai sen keskeyttämisen aiheuttamista välittömistä tai välillisistä vahingoista, vaikka tällaisen vahingon mahdollisuudesta olisi ilmoitettu Yhtiölle. Yhtiö ei myöskään vastaa tietojen tuhoutumisesta tai muuttumisesta eikä niiden uudelleen luomisesta Käyttäjälle mahdollisesti aiheutuvista kuluista. Yhtiö ei niin ikään vastaa vahingosta, mikäli näiden käyttöehtojen mukaisten velvoitteiden täyttäminen olisi vastoin lainsäädännössä säädettyjä Yhtiön velvollisuuksia. Yhtiö ei vastaa käyttäjän tai kolmannen osapuolen kustannuksista eikä verkkoasioinnin käytön tai käyttämättömyyden aiheuttamista kustannuksista taikka muutenkaan välittömistä eikä välillisistä vahingoista käyttäjälle tai kolmannelle osapuolelle. Kaikissa tilanteissa Yhtiön vastuu on enintään Suomen pakottavan lainsäädännön mukainen ja korvausvelvollisuus rajoittuu Käyttäjän Yhtiölle verkkoasioinnin käytöstä suorittamien maksujen yhteismäärään.

10. Ylivoimainen este

Yhtiö tai Käyttäjä eivät vastaa vahingosta, joka syntyy osapuolen vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevan epätavallisen tai ennalta arvaamattoman syyn aiheuttamasta velvoitteen täyttämättä jättämisestä. Osapuolen on kyettävä näyttämään toteen tällaisen syyn olemassaolo.

Ylivoimaiseen esteeseen vetoavan on ilmoitettava mahdollisimman pian näiden käyttöehtojen toiselle osapuolelle häntä kohdanneesta esteestä. Yhtiö voi ilmoittaa ylivoimaisesta esteestä esimerkiksi omilla verkkosivuillaan tai valtakunnallisessa päivälehdessä.

11. Verkkoasioinnin peruminen ja irtisanominen

Yhtiön verkkoasioinnin käyttö on Käyttäjälle vapaaehtoista.

Käyttäjällä on oikeus perua tai irtisanoa rekisteröitymisensä verkkoasiointiin ilmoittamalla siitä Yhtiölle. Yhtiö poistaa Käyttäjän verkkoasioinnin tiedot pois lukien potilastiedoksi luokiteltavat tiedot sekä sellaiset tiedot, joiden säilyttämiseen Yhtiöllä on esimerkiksi Käyttäjän ja Yhtiön väliseen sopimukseen perustuva oikeus (mm. Käyttäjän osoitetiedot keskeneräistä laskutusta varten). Käyttäjä voi rekisteröityä verkkoasioinnin käyttäjäksi halutessaan myöhemmin uudelleen. Rekisteröitymisen peruuttaminen ja verkkoasioinnin käytön lopettaminen ei vaikuta verkkoasioinnin kautta tarkasteltavien potilastietojen säilyttämiseen Yhtiön potilasrekisterissä ja niiden näkymiseen verkkoasioinnissa myöhemmin uudelleen palvelun käyttäjäksi rekisteröityvälle Käyttäjälle. Potilastiedon säilyttäminen on laissa säädeltyä.

Yhtiöllä on oikeus perustellusta syystä sulkea Käyttäjän pääsy verkkoasiointiin, mikäli verkkoasioinnin käytöstä aiheutuu haittaa Yhtiölle, Käyttäjälle tai kolmannelle osapuolelle tai verkkoasiointia on muutoin käytetty vastoin näitä käyttöehtoja, voimassa olevaa lainsäädäntöä tai hyvien tapojen vastaisesti. Yhtiöllä on oikeus rajoittaa tietojen näkymistä Käyttäjän verkkoasioinnissa, jos Palvelun käytön perusteeksi asetettuja siitä mahdollisesti perittäviä maksuja ei ole suoritettu.

12. Käyttöehtojen muutos

Yhtiöllä on oikeus muuttaa näitä käyttöehtoja, rajoittaa verkkoasioinnin sisältöä, hintoja ja ehtoja, ja antaa määräyksiä verkkoasioinnin käytöstä yksipuolisesti, milloin tahansa oman harkintansa mukaan. Muutos tulee voimaan Yhtiön ilmoittamasta ajankohdasta lukien. Mikäli Käyttäjä ei hyväksy muutoksia, hän voi kieltäytyä hyväksymästä niitä irtisanomalla ja sulkemalla verkkoasioinnin näiden käyttöehtojen mukaisesti. Jos käyttäjä jatkaa palvelun käyttöä, tarkoittaa se muutosten hyväksymistä.

13. Sovellettava laki ja oikeuspaikka

Näihin käyttöehtoihin sovelletaan Suomen lakia.

Näistä käyttöehdoista johtuvat riitaisuudet pyritään ensisijaisesti ratkaisemaan osapuolten välisin neuvotteluin. Mikäli riitaa ei saada näin sovituksi, voidaan riita käsitellä Helsingin käräjäoikeudessa tai sen Suomessa sijaitsevan paikkakunnan käräjäoikeudessa, jossa Käyttäjällä on kotipaikka tai vakituinen asuinpaikka.
SYNLAB ammattilaisen verkkoasioinnin käyttöehdot +
1. Käyttöehtojen soveltaminen

Tämän SYNLAB Suomi Oy:n (jäljempänä ”Yhtiö”) tarjoaman ammattilaisen verkkoasioinnin (jäljempänä verkkoasiointi tai palvelu) käyttäminen edellyttää, että Palveluun rekisteröitynyt käyttäjä (jäljempänä ”Käyttäjä”) hyväksyy nämä ehdot ja sitoutuu noudattamaan niitä. Käyttäjän on tutustuttava näihin ehtoihin huolellisesti ennen Palvelun käyttöön ottamista. 

2. Käyttöehtojen hyväksyminen, rekisteröityminen ja kirjautuminen

Ammattilaisen verkkoasioinnin käyttö on Käyttäjälle vapaaehtoista, paitsi jos kolmantena osapuolena oleva taho, esimerkiksi Käyttäjän työnantaja, edellyttää palvelun käyttöä. Käyttäjä hyväksyy nämä käyttöehdot rekisteröityessään verkkoasioinnin käyttäjäksi ja käyttäessään palvelua. Hyväksyessään nämä käyttöehdot Käyttäjä vakuuttaa tutustuneensa verkkoasioinnin tietosuojaselosteeseen ja hyväksyneensä henkilötietojensa käsittelyn niiden kuvaamalla tavalla.

Verkkoasioinnin käyttäjäksi rekisteröityminen toteutetaan Käyttäjän vahvan tunnistautumisen avulla käyttäjän omilla pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Verkkoasioinnin käyttöoikeus on henkilökohtainen. Kirjautuminen palveluun tapahtuu vahvan tunnistautumisen avulla varmennekortilla. Käyttäjä ei saa luovuttaa vahvaan tunnistautumiseen käyttämiään tunnuksia ulkopuoliselle. 

Palvelun käyttäjäksi voidaan rekisteröidä terveydenhuollon palveluja tuottava itsenäinen ammatinharjoittaja tai terveydenhuollon toimintayksikössä työskentelevä ammattihenkilö, joka kuuluu Yhtiöltä palveluja ostavan palveluntarjoajan henkilöstöön ja osallistuu potilaan hoitoon tai siihen liittyviin tehtäviin. Yhtiö tarkastaa terveydenhuollon laillistettujen ammattihenkilöiden oikeudet lääkärin yksilöintitunnuksen ja terveydenhuollon ammattilaisen rekisteröintinumeron perusteella. Palveluntarjoajan henkilöstöön kuulumisen Yhtiö tarkastaa siltä palveluita ostavalta palveluntarjoajalta. 

Käyttäjän oikeus käyttää palvelua päättyy, jos Käyttäjä menettää oikeutensa toimia laillistettuna terveydenhuollon ammattihenkilönä tai hänen työsuhteensa palveluntarjoajalla päättyy. Käyttäjän tulee ilmoittaa Yhtiölle oikeudenmenetyksestä ilman aiheetonta viivytystä. 

Käyttäjällä on yksinomainen vastuu palvelun käytöstä näiden käyttöehtojen edellyttämällä tavalla. Käyttäjän on ilmoitettava Yhtiölle välittömästi, mikäli Käyttäjän kirjautumiseen tarvittava varmennekortti katoaa taikka mikäli Käyttäjä havaitsee tai epäilee väärinkäytöksiä palveluun liittyen. 

Yhtiöllä on oikeus kieltäytyä hyväksymästä rekisteröintiä tai sen jatkamista ja tarjoamasta palvelua joko kokonaan tai osittain kenelle tahansa, mistä syystä tahansa ja milloin tahansa. 

3. Ammattilaisen verkkoasioinnin tarkoitus ja käyttö 

Ammattilaisen verkkoasiointi on Yhtiön tarjoama palvelu, joka on tarkoitettu Yhtiön asiakkaiden terveys- ja asiakastietojen hallintaan ja Yhtiön palveluiden tuottamiseen sekä Yhtiön ja Käyttäjän väliseen yhteydenpitoon ja viestintään. Käyttäjän rooli perustuu siihen, että tämä on terveydenhuollon ammattihenkilö ja/tai Yhtiön tarjoamien palveluiden tilaaja ja/tai maksaja. Yhtiö voi käyttää verkkoasioinnin käyttäjästä tai käytöstä syntyvää tietoa asiakassuhteiden hoitamiseen, asiakashistorian, palautteiden, tyytyväisyystietojen, kyselyiden ja tutkimusten tekoon, seurantaan ja analysointiin, asiakasviestintään, markkinoinnin ja palveluiden kohdentamiseen sekä muuhun palveluiden järjestämiseen, kehittämiseen ja tarjontaan ja muihin ammattilaisen verkkoasioinnin tietosuojaselosteessa mainittuihin käyttötarkoituksiin. 

Verkkoasioinnin avulla voidaan välittää Käyttäjää koskevia tietoja myös Yhtiön ja kolmannen osapuolen välillä, mikäli Käyttäjällä on asiakas- tai muu vastaava yhteys sanottuun kolmanteen osapuoleen ja Käyttäjä on antanut nimenomaisen suostumuksensa tietojen välittämiseen taikka tietojen välittäminen perustuu lakiin ja palvelu sanotun tietojen välittämisen mahdollistaa. Tällaisia kolmansia osapuolia voivat olla muun muassa Käyttäjän puolesta Yhtiön palvelun tilaava ja maksava taho, kuten Käyttäjän työnantaja. Verkkoasioinnissa voidaan välittää tietoa myös kolmansien osapuolten palveluista tai linkkejä tällaisiin palveluihin.

Käyttäjälle voidaan myöntää oikeus tarkastella ja käsitellä omia potilasasiakkaitaan koskevia tietoja näiden käyttöehtojen mukaisesti. Käyttäjä vastaa palvelussa syöttämiensä tietojen oikeellisuudesta ja sitoutuu ilmoittamaan Yhtiölle välittömästi havaitessaan palvelussa olevissa tiedoissa puutteellisuuksia tai virheellisyyksiä. 

Palvelu toimii internetissä ja sitä voidaan käyttää suojatun tietoliikenneyhteyden välityksellä esimerkiksi tietokoneen, matkapuhelimen, tabletin tai muun laitteen selaimen kautta.   Käyttäjä vastaa myös siitä, ettei verkkoasiointiin tai verkkoasioinnista lähetetä mitään lainvastaista tai muutoin epäasiallista aineistoa. 

Yhtiöllä on yksinomainen oikeus päättää, missä laajuudessa ja minkä sisältöisenä se Palvelun Käyttäjälle tarjoaa.  

4. Maksut ja muut suoritteet 

Verkkoasioinnin tai siihen liittyvien palveluiden käyttö voi olla vastikkeellista. Käyttäjän tai tämän työnantajan tai muun vastaavan Käyttäjälle käyttöoikeuden hankkivan tahon on suoritettava kulloinkin voimassa olevan palveluhinnaston mukaiset tai muutoin Käyttäjälle ilmoitetut maksut ja muut suoritteet. Maksuista ja muista vastikkeista sekä näissä tapahtuneista muutoksista informoidaan Käyttäjää etukäteen palvelussa. 

Käyttäjän käyttäessä verkkoasioinnissa välitettäviä kolmansien osapuolten palveluita, niihin sovelletaan kyseisen kolmannen osapuolen hinnastoja ja ehtoja. 

Käyttäjällä on yksinomainen vastuu palvelun käytöstä hänelle aiheutuvista kustannuksista, kuten omista tietoliikenneyhteys-, laite- ja ohjelmistokustannuksista. 

5. Verkkoasioinnin sisältö ja kolmansien osapuolten palvelut

Verkkoasioinnissa esitettyä tietoa ei voida pitää Yhtiötä sitovana tarjouksena, kehotuksena, sitoumuksena tai muuna velvoittavana ilmaisuna, ellei erikseen ole toisin ilmoitettu. 

Verkkoasioinnissa voidaan tarjota tai välittää myös kolmansien osapuolten palveluja tai linkkejä tällaisiin palveluihin. Käyttäjä voi suostumuksellaan sallia omien henkilötietojensa ja muiden tietojen siirtämisen kolmansien osapuolten palveluista verkkoasiointiin tai verkkoasioinnista kolmansien osapuolten palveluihin. Käyttäjän käyttäessä kolmansien osapuolten palveluita verkkoasioinnin kautta, sopimussuhde niiden käytöstä syntyy Käyttäjän ja kolmannen osapuolen väille. Yhtiö ei ole sopimusosapuoli kolmansien osapuolten palveluiden käyttöön liittyen. Yhtiö ei ole muutenkaan vastuussa kolmannen osapuolen palvelun saatavuudesta, sisällöstä tai toimivuudesta, käyttäjän ja kolmannen osapuolen välittämistä tai antamista tiedoista tai niiden oikeellisuudesta tai perillemenosta riippumatta siitä toimitetaanko tietoja verkkoasiointiin tai verkkoasioinnista. Yhtiö ei vastaa muutenkaan Käyttäjän tai kolmannen osapuolen antamista tiedoista, palveluista, toiminnasta tai laiminlyönneistä. Ennen kolmansien osapuolten palveluiden käyttöä Käyttäjän on erikseen hyväksyttävä näiden palveluiden omat käyttöehdot. 

6. Käyttäjän ja Yhtiön oikeudet ja velvollisuudet 

Käyttäjä sitoutuu käyttämään palvelua hyvän tavan, lainsäädännön vaatimusten ja kulloinkin voimassa olevien käyttöehtojen sekä muiden Yhtiön määräysten ja ohjeiden mukaan. Palvelua ei saa käyttää kaupalliseen tarkoitukseen.  

Käyttäjä vastaa antamistaan tiedoista. Käyttäjä vastaa osaltaan tallettamiensa ja käsittelemiensä tietojen oikeellisuudesta ja perille saapumisesta. Käyttäjän tulee kaikin kohtuullisin keinoin varmistua, ettei aineisto sisällä viruksia tai ole muulla tavoin vahingollista. 

Yhtiöllä on oikeus tarkistaa henkilöiden nimi-, henkilö- ja osoitetietojen oikeellisuus ja olemassaolo väestötieto- tai muusta tunnetusta järjestelmästä. Yhtiöllä on oikeus tarkistaa Käyttäjän terveydenhuollon ammattioikeudet ja niihin liittyvät rajoitukset Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston Valviran tai muun vastaavan tahon ylläpitämistä rekistereistä. Tarkistuksissa käytetään Käyttäjän terveydenhuollon ammattioikeuteen liittyvää rekisteritunnusta, henkilötunnusta tai muuta vastaavaa Käyttäjän identifioivaa tunnusta.  

Käyttäjän havaitessa omalta tai toisen osalta mahdollisesti virheellisiä tietoja taikka näiden ehtojen vastaista käyttöä tai hän epäilee sellaista, tulee hänen ilmoittaa asiasta välittömästi Yhtiölle.  Käyttäjä sitoutuu pitämään kaikki toista henkilöä koskevat ja muut verkkoasioinnin kautta saatavat ei-julkiset tiedot salassa sekä olemaan käyttämättä, näyttämättä ja luovuttamatta niitä muuten kuin voimassa olevan lainsäädännön, kyseisen toisen henkilön etujen, suostumusten ja palvelun tarkoituksen mukaan. 

Käyttäjä vastaa Käyttäjän toimista aiheutuneista vahingoista tai laiminlyönneistä mukaan lukien henkilötietojen käsittelyyn liittyvät vahingot ja laiminlyönnit. 

Yhtiö ei vastaa palvelun kattavuudesta, virheettömyydestä tai keskeytymättömyydestä eikä palvelun käytön tai käyttämättömyyden seuraamuksista. Yhtiöllä on oikeus olla hyväksymättä rekisteröintiä sekä rajoittaa tai keskeyttää palvelu taikka poistaa sieltä sisältöä vapaan harkintansa mukaan esimerkiksi kuormituksen tai muun teknisen syyn vuoksi taikka ylläpidon, epäillyn väärinkäytön tai yhteysongelmien takia. 

7. Henkilö- ja muiden tietojen käyttö

Verkkoasiointiin voidaan tallettaa Käyttäjän suostumuksella Yhtiön ylläpitämien rekistereiden sekä kolmansien osapuolten ylläpitämien rekistereiden sisältämiä henkilötietoja Käyttäjästä. Käyttäjätiedot muodostavat verkkoasioinnin käyttäjätietorekisterin Yhtiölle.  

Yhtiö käsittelee henkilötietoja pakottavan lainsäädännön ja muiden kulloinkin voimassa olevien tietosuojasäännösten, näiden käyttöehtojen sekä Käyttäjän antamien suostumusten, kieltojen ja rajoitusten mukaisesti ja huolehtii yksityisyyden suojan toteuttamisesta niiden käsittelyssä. Henkilötietoja käytetään vain ammattilaisen verkkoasioinnin tietosuojaselosteessa määriteltyyn käyttötarkoitukseen.  

Käyttäjän tulee huolehtia yhteystietojensa ajantasaisuudesta ilmoittamalla muutoksista Yhtiölle. Yhteystietojen perusteella käyttäjää voidaan tiedottaa tarvittavista muutoksista tai muista järjestelmän kannalta olennaisista asioista. Henkilötietoja ei käytetä ilman Käyttäjän suostumusta markkinointitarkoituksiin. Mikäli Käyttäjä haluaa vastaanottaa Yhtiötä tai kolmansia osapuolia koskevaa mahdollista sähköistä suoramarkkinointia, hän voi antaa tähän erillisen suostumuksensa verkkoasioinnissa. Käyttäjä voi peruuttaa suostumuksensa sekä hallinnoida niitä milloin tahansa. 

Verkkoasioinnin ammattilaiskäyttöä koskeva henkilötietolain mukainen tietosuojaseloste on saatavilla palvelussa ammattilaiskäyttäjälle. Käyttäjän tulee hyväksyä myös tietosuojaseloste ja sen mukainen henkilötietojen käyttö voidakseen käyttää verkkoasiointia. Yhtiö voi kerätä, käsitellä ja analysoida tietoja verkkoasioinnin Internet-sivujen käytöstä, liikenteestä, tapahtumista ja muista sivuihin liittyvistä tilastotiedoista. Yhtiö voi myös hankkia tällaista tietoa luotettavilta kolmansilta tahoilta. Tällaista tietoa ei voida palauttaa yksittäistä tunnistettavaa henkilöä koskevaksi. 

Kolmansien osapuolten palveluilla ja Internet-sivuilla on omat henkilötietojen suojaperiaatteet. Yhtiö ei vastaa tällaisten kolmansien osapuolten sivujen tai palveluiden toiminnasta. Ennen siirtymistään verkkoasioinnin kautta kolmansien osapuolten ylläpitämille sivuille tai ennen kolmansien osapuolten palveluiden käyttöä Käyttäjän on tutustuttava niiden sivujen ja palveluiden henkilötietojen suojaperiaatteisiin. 

Käyttäjä ymmärtää ja hyväksyy, että verkkopalvelut eivät ole täysin tietoturvallisia. Käyttäjä vastaa omien laitteidensa, järjestelmiensä, tunnustensa ja toimintansa asianmukaisesta tietoturvasta. Verkkoasioinnin käyttö on sallittua vain Suomessa. 

Yhtiö voi tehdä varmuuskopioita verkkoasiointiin tallennetuista tiedoista. Yhtiö ei kuitenkaan takaa varmuuskopioita kaikista Käyttäjän tekemistä tallennuksista.  

Käyttäjän verkkoasiointi voidaan käyttäjän pyynnöstä tai Yhtiön toimesta poistaa käytöstä.  Yhtiö säilyttää rekisterissään käyttäjän tallentamat tiedot, kuten lähetteet ja palautteet, syntyneet potilasasiakirjatiedot sekä verkkoasioinnin käytöstä syntyneet lokitiedot voimassa olevan lainsäädännön edellyttämällä tavalla. Käyttäjän tunnukset lakkautetaan automaattisesti, jos tunnuksia ei käytetä kuuteen kuukauteen. Tunnukset voidaan aktivoida käyttöön rekisteröitymällä uudelleen näissä käyttöehdoissa esitetyllä tavalla.

Yhtiö käyttää evästeitä verkkosivuston käytettävyyden, kuten sivuilla siirtymisen sujuvoittamiseksi ja sivuston lomakkeiden käyttämiseksi.  Jos Käyttäjä ei salli evästeiden käyttöä, verkkosivusto ei toimi kunnolla. Yhtiön evästeiden käyttö kuvataan evästekäytännössä. 

8. Palvelun immateriaalioikeudet 

Yhtiöllä tai kolmannella osapuolella on immateriaalioikeudet kaikkeen verkkoasioinnin sisältöön, ulkoasuun ja verkkoasioinnissa saatavilla olevaan materiaaliin. Tällaisen aineiston kopioiminen, tulostaminen, levittäminen, välittäminen, muuttaminen, linkittäminen muille verkkosivuille ja kaikenlainen muu kaupallinen hyödyntäminen tai yleisön saataville saattaminen ilman Yhtiön kirjallista lupaa on kielletty. Mikäli verkkosivuston aineistoa lainataan tekijänoikeuslain (404/1961) mukaisesti, tulee lähde aina ilmoittaa. Verkkoasiointiin sisältyviä tavara- ja liikemerkkejä ei kuitenkaan saa kopioida, julkaista tai edelleen levittää ilman Yhtiön antamaa kirjallista lupaa. 

9. Vastuunrajoitus 

Yhtiö tuottaa ja toimittaa verkkoasioinnin periaatteilla ”sellaisena kuin se on” ja ”sellaisena kuin se on saatavissa”. Yhtiö ei takaa, että verkkoasiointia voitaisiin käyttää keskeytyksettä tai virheettömästi. Yhtiö ei anna mitään takuuta verkkoasioinnin saatavuudesta, virheettömyydestä, luotettavuudesta tai sisällöstä. Yhtiö ei vastaa Käyttäjälle tai kolmannelle osapuolelle verkkoasioinnissa esitettävien tietojen sisällöstä, paikkansapitävyydestä tai tiedoissa mahdollisesti esiintyvistä virheistä, puutteellisuuksista tai viivästyksistä. Käyttäjä vastaa siitä, että hänellä on toimiva yhteys ja riittävät tekniset valmiudet ja ohjelmat verkkoasioinnin käyttöön. Käyttäjä vastaa myös käyttämiensä laitteiden ja ohjelmien turvallisuudesta ja toimivuudesta.  

Verkkoasioinnin tarkoituksena on tukea Käyttäjän ja Yhtiön välistä viestintää sekä Yhtiön palveluiden käyttöön liittyvien tietojen hallinnointia ja tukea näin Yhtiön ja Käyttäjän välistä asiakassuhdetta.  

Yhtiö ei vastaa millään tavalla verkkoasioinnin tai sen keskeyttämisen aiheuttamista välittömistä tai välillisistä vahingoista, vaikka tällaisen vahingon mahdollisuudesta olisi ilmoitettu Yhtiölle. Yhtiö ei myöskään vastaa tietojen tuhoutumisesta tai muuttumisesta eikä niiden uudelleen luomisesta Käyttäjälle mahdollisesti aiheutuvista kuluista. Yhtiö ei niin ikään vastaa vahingosta, mikäli näiden käyttöehtojen mukaisten velvoitteiden täyttäminen olisi vastoin lainsäädännössä säädettyjä Yhtiön velvollisuuksia. Yhtiö ei vastaa käyttäjän tai kolmannen osapuolen kustannuksista eikä verkkoasioinnin käytön tai käyttämättömyyden aiheuttamista kustannuksista taikka muutenkaan välittömistä eikä välillisistä vahingoista käyttäjälle tai kolmannelle osapuolelle. Kaikissa tilanteissa Yhtiön vastuu on enintään Suomen pakottavan lainsäädännön mukainen ja korvausvelvollisuus rajoittuu Käyttäjän Yhtiölle verkkoasioinnin käytöstä suorittamien maksujen yhteismäärään. 

10. Ylivoimainen este 

Yhtiö tai Käyttäjä eivät vastaa vahingosta, joka syntyy osapuolen vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevan epätavallisen tai ennalta arvaamattoman syyn aiheuttamasta velvoitteen täyttämättä jättämisestä. Osapuolen on kyettävä näyttämään toteen tällaisen syyn olemassaolo.  Ylivoimaiseen esteeseen vetoavan on ilmoitettava mahdollisimman pian näiden käyttöehtojen toiselle osapuolelle häntä kohdanneesta esteestä. Yhtiö voi ilmoittaa ylivoimaisesta esteestä esimerkiksi omilla verkkosivuillaan tai valtakunnallisessa päivälehdessä.

11. Palvelun irtisanominen 

Palvelun käyttäjäksi rekisteröitymisen yhteydessä Käyttäjä saa käyttöoikeuden verkkoasiointiin, mutta rekisteröityminen palveluun ei muodosta erillistä käyttäjätiliä. Käyttäjällä on oikeus pyytää tunnustensa passivointia ilmoittamalla siitä Yhtiölle milloin tahansa. Rekisteröity tunnus passivoidaan tällöin Yhtiön toimesta kohtuullisen ajan kuluessa. Käyttöoikeuden passivointi ei vaikuta lainsäädännössä potilastiedoiksi luokiteltavien ja niihin liittyvien tietojen säilyttämiseen sekä sellaisten tietojen säilyttämiseen, joiden säilyttämiseen Yhtiöllä on esimerkiksi Käyttäjän ja Yhtiön väliseen sopimukseen perustuva oikeus.

Yhtiöllä on oikeus perustellusta syystä sulkea Käyttäjän verkkoasioinnin tunnukset, mikäli verkkoasioinnin käytöstä aiheutuu haittaa Yhtiölle, Käyttäjälle tai kolmannelle osapuolelle, tai verkkoasiointia on muutoin käytetty vastoin näitä käyttöehtoja, voimassa olevaa lainsäädäntöä tai hyvien tapojen vastaisesti. Yhtiöllä on oikeus passivoida Käyttäjän tunnukset, jos Palvelun käytön perusteeksi asetettuja maksuja ei ole suoritettu. 

Verkkoasioinnin sulkemisen yhteydessä verkkoasiointiin liittyvät maksut erääntyvät maksettavaksi heti eikä jo maksettuja suoritteita palauteta. 

Käyttäjällä on aina yksinomainen vastuu huolehtia Palvelussa olevien tietojen talteen ottamisesta ennen Palvelun lopettamista. Yhtiö ei vastaa Käyttäjälle verkkoasioinnin sulkemisen takia aiheutuneista mahdollisista välittömistä tai välillisistä vahingoista. 

12. Käyttöehtojen muutos 

Yhtiöllä on oikeus muuttaa näitä käyttöehtoja, rajoittaa verkkoasioinnin sisältöä, hintoja ja ehtoja, ja antaa määräyksiä verkkoasioinnin käytöstä yksipuolisesti, milloin tahansa oman harkintansa mukaan. Muutos tulee voimaan Yhtiön ilmoittamasta ajankohdasta lukien. Mikäli Käyttäjä ei hyväksy muutoksia, hän voi lopettaa verkkoasioinnin käytön ja pyytää Yhtiötä passivoimaan käyttäjätunnuksen. Jos käyttäjä jatkaa palvelun käyttöä, tarkoittaa se muutosten hyväksymistä. 

13. Sovellettava laki ja oikeuspaikka 

Näihin käyttöehtoihin sovelletaan Suomen lakia. 

Näistä käyttöehdoista johtuvat riitaisuudet pyritään ensisijaisesti ratkaisemaan osapuolten välisin neuvotteluin. Mikäli riitaa ei saada näin sovituksi, voidaan riita käsitellä Helsingin käräjäoikeudessa tai sen Suomessa sijaitsevan paikkakunnan käräjäoikeudessa, jossa Käyttäjällä on kotipaikka tai vakituinen asuinpaikka. 

SYNLABin tietosuojaportaalissa voit pyytää: tietosi tarkastettavaksi, oikaisemaan tietojasi, tietojesi poistoa tai käsittelyn rajoittamista, selvitystä tietojesi käsittelystä ja käsittelijöistä (terveydenhuollon asiakkaat), selvittämään epäilemääsi tai havaitsemaasi henkilötietojen tietoturvaloukkausta. Portaaliin kirjaudutaan vahvasti tunnistautuen.